zaterdag 4 mei 2013

Een oude bok tussen de jonge lammetjes.

Je kent ze wel: van die jonge gasten die helemaal vol zijn van hun gespoten, gepimpte auto's bulkend van de house en hardcore muziek. Standaard type - petje, t-shirtje, spijkerbroekje. Hangjongeren, worden ze ook wel eens genoemd. Sommige mensen vinden ze zelfs asociaal en kijken scheef naar de groep jongeren die elke week bij elkaar komen bij de MacDonald's. 'Tuig'. 'Overlast'. 'Herrieschoppers'.
Je hebt nu vast een mooi beeld van deze groep. Zet daar nou eens een man - Sammy, rond de 60 - tussen. Wat zou je dan denken? Beetje raar dat een man van die leeftijd zich tussen jonge gasten bevindt en het nodig vindt om zichzelf te moeten bewijzen tegenover de wereld met zijn pimp bak. Hij is bezig aan zijn tweede jeugd, terwijl hij al aan het aftakelen is. Hoe houdt hij het vol tussen het jonge grut?
Heel makkelijk: door zichzelf te blijven. Ondanks dat het leeftijdsverschil groot is, wil deze man niet zijn eeuwige jeugd bewijzen, maar gewoonweg één van zijn grootste passies delen met mensen die hetzelfde voelen. Waarom zou iemand zich in godsnaam moeten laten tegenhouden door zijn leeftijd en het scheve oog van anderen?

Beste mensen, deze man is mijn vader. WAT?! Ja, mijn vader staat elke week met een groep jongeren te 'hangen' bij de MacDonald's. Mijn vader, die non-stop op facebook zit, naar auto-meetings gaat en woorden als 'cool', 'vet' en andere jeugdige woorden in zijn mond neemt. En ja, soms voel ik me er ook een beetje raar onder, maar dan denk ik: waarom? Vanwege het beeld dat in deze groep geen oudere mannen mogen deelnemen? Of omdat het juist mijn vader is die zijn kont tegen de krib gooit?
Hou toch op. Ik schaam me er niet voor. Nee, ik ben trots. Trots dat mijn vader zich niets aantrekt van de mening van anderen. Respect, omdat hij doet wat hij leuk vindt en zich niet laat weerhouden door mensen die dit niet kunnen waarderen. Hulde, aan de oude bok die zich tussen de jonge lammetjes durft te begeven. Dit is MIJN vader en iedereen mag het weten.

5 opmerkingen:

  1. Wat een lieve post over je vader Ruubs, leuk geschreven! X Imke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een super en Toffe gozer, door weer en wind staat die voor ons klaar.

    meneer S hopen op nog veel en gezellige events meetings.

    greetz boeli ( Raymond )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven Ruby! Je vader mag ook heel erg trots op jou zijn ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken je vader persoonlijk. En ja als bijna 50 jarige doe ik hetzelfde als uw pa ��

    BeantwoordenVerwijderen