zaterdag 1 juni 2013

Geld verdienen in één week, wie wil dat nou niet?


Geld uitgeven, we doen het continu. Huur moet betaald worden, anders sta je met je hebben en houden op straat uit je neus te vreten. Eten, ook heel belangrijk want we mogen natuurlijk niet verhongeren. Maar ga eens bij jezelf na: wat geef je in een week uit en wat heb je daarvan écht nodig? Uit dat belachelijke lijstje, wat kun je daarvan echt niet missen en is dus met andere woorden overbodig? Kom op, niet liegen. Wees eerlijk, en die reeks aan uitgaven worden ineens een stuk korter.
Ik betrap mezelf op belachelijk veel onnodige uitgaven omdat het een lekker broodje of een ontzettend gaaf truitje is. Soms lijkt het alsof ik móet kopen. Wat moet ik anders met al dat geld? Tja, die laatste gedachte neem ik altijd terug op het eind van de maand wanneer mijn rekening mij akelig leeg aanstaart.

Maar ik heb een oplossing. Yes, een eyeopener! Deze week kwam ik een link tegen op Facebook, met daarin een artikel over het idee om een paar keer per jaar een week geen geld uitgeven. In de VS heet het 'spending cleanse', de New York Times schrijft er een jaar geleden over en nu waait het over naar Nederland.
Een ontzettende uitdaging voor iedereen, want je mag echt NIKS uitgeven. Geen benzine kopen, geen boodschappen doen en nee, ook geen busreisje maken en betalen met je OV. Niks is dan ook echt niks. En voor de slimmeriken onder ons die denken dat ze zullen omkomen van de honger: dat doe je dus wel even van te voren. Voor deze zware week krijg je een mooi overzicht van je uitgaven terug, geld dat je gespaard hebt en een goed gevoel.

Ik ga absoluut meedoen. Lijkt me heerlijk om je normale leven en vervelende gewoontes eens te doorbreken. Who's with me?! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten